Entrevista al Portaveu

Aquest diumenge és Sant Francesc Xavier, un home a qui l’ esperit missioner el va portar a recórrer el món. Tu et sents també una mica missionera?

 

M’agrada recórrer món per conèixer altres cultures i  altres maneres de viure. Penso que  tenim molt per aprendre uns dels altres i la millor manera és a partir d’ intercanvis  culturals.

 

 Aquest estiu has estat al Perú; és la tercera ruta solidària que fas en els darrers tres anys. Quin és l’ objectiu d´ aquests viatges? Quina diferència hi ha entre un camp de treball i  una ruta solidària?.

 

La ruta solidaria consisteix en recórrer un país visitant projectes, convivint en famílies i col·laborant econòmicament en l’estada. Un camp de treball consisteix en estar en un lloc concret, durant un temps i col·laborant en un projecte.

 

Com es va despertar aquesta inquietud viatgera?

Ara farà uns cinc anys, vaig anar al Senegal a conèixer la realitat de l’ escola Pia d’allà. Varem tenir un intercanvi amb els mestres, que va ser molt enriquidor; vaig descobrir un món molt diferent al nostre i em vaig adonar que havia d’ aprendre molt d’ ells, sobretot pel que fa a valors humans.

 

 Quins llocs has visitat concretament aquest estiu?

 

Lima ,Pampa Hermosa, Tliticaca i Vall Sagrada dels Inques.

 

 Què en destacaries de cadascun ?

 

De Lima els projectes dels barris perifèrics; de la Pampa Hermosa la visita a una ONG (Tunki) que defensa la natura, allà  vaig poder gaudir d’ un paisatge impressionant. De Titicaca destacaria el fet de compartir costums i tradicions dels habitants de Taquile i de la Vall Sagrada em va donar la possibilitat de  conèixer més a fons la cultura Inca visitant el Machu Picchu.

 

Què et va impactar més del viatge ?

 

Vaig tornar amb la maleta plena de vivències, aquell cel tan blau, el  paisatge tan canviant enmig de les boires en el Machu Picchu i el bon record de les dones lluitadores.

 

 En quin projectes heu col·laborat aquest any?

 

-“Asociación Programa Educación Infantil” a San Juan de Lurigancho.

– “Red del Adulto Mayor “ a Villa Salvador.

-“Mantay “ de mares adolescents a Cusco.

 

 Què és el que t´ha atret més del país i de les persones que has conegut? És a dir, com viuen els inques, com és allà la vida de cada dia? La gent és més feliç?

 

Viuen una vida molt senzilla, amb poca cosa són feliços; no tenen temps de pensar més enllà del present i miren de gaudir-lo, acceptant el que tenen. Són pobles pacífics, amb la mirada innocent.

 

 Com viuen el fet religiós? Té algun punt en comú la seva actitud religiosa amb la nostra?

 

Són molt religiosos i practicants. Hi ha un sincretisme religiós entre les creences inques i el catolicisme.

 

 

 

Tinc entès que a la Pampa Hermosa vau conèixer una català, en Toni.

Parla’ns una mica de la seva experiència.

 

El Toni és un català que fa una experiència de voluntariat , fent de mestre en una escola unitària . L ‘ hem felicitat pel seu treball  i la valentia que té per viure  sol i en condicions precàries.

 

 

 Què t´ha aportat a nivell personal aquest viatge? Has estat més enriquidor que els anteriors?

 

Cada viatge em fa créixer una mica més com a persona. És com l’ escola de la vida!

 

 Un dels moments que no oblidaras mai

 

Hi ha molts moments que no oblidaré. Un dels que porto en el meu cor és el sopar a la llum de l’espelma  i amb la brasa del foc ,a casa la Vicenta la dona que em va acollir a Ninabamba. Una dona que la vida ha tractat durament però després de compartir una bona xerrada vaig copsar molta fortalesa i valentia.

 

 Ajuden aquest viatges a ser una mica més humans?

 

Si ajuden  a  ser més tolerants i entendre més les diferents maneres de pensar.

 

 Conxita, hi haurà proper viatge?

 

Ho decidiré el mes de maig quan Setem faci les reunions per proposar els diferents països.

 

 Animaries a la gent a participar d’ aquesta experiència?

 

Si ,penso que val la pena . Aprens molt! Ja no tornes a ser el mateix de quan  vas marxar, tens una visió més amplia del món.

 

Què han de fer els que hi estiguin interessats? On s´ han d’ adreçar?

 

A Setem..Email –rutes@setem.org..Web-wwwsetem.org/cat.tel-934415335

 

 

Tinc entès que els que vulguin llegir la teva experiència sobre el Perú poden fer-ho via internet o per mitjà d’ algunes publicacions.

 

A viajeros.com i a viatgeaddictes.com. També hi tinc publicat el  text de Brasil i Equador amb fotografies. Al gener sortirà un resum  a la revista Rutas del Mundo.

 

 

M’agradaria acabar aquesta entrevista amb algun pensament o llegenda  inca que t’hagi acompanyat durant aquest viatge.

 

He quedat impressionada de conèixer més a fons la cultura Inca; no tenien llengua pròpia, però transmetien la seva història per mitjà de llegendes que es passaven de veu en veu. Una que em va cridar l’ atenció és la Llegenda de Cusco:

Manko Qhapaq  va estar elegit per fundar la ciutat de Cusco. Els Déus li van donar una vara d’ or i on es va clavar va fer construir els primers edificis .Va ensenyar als seus habitants a cultivar la terra. Quan va acabar es va col·locar al cel per convertir-se en el sol per il·luminar la terra.

Anuncis

Deixa un comentari

